2020

Oto pięć ważnych rzeczy, o których należy pamiętać, jeśli odczuwasz teraz lęk i żałobę

Dwa lata temu ukazała się bardzo ciekawa książka, o której dużo tu pisaliśmy, „Opcja B”, autorstwa psychologa Adama Granta i Sheryl Sandberg, szefowej operacyjnej Facebooka, która straciła nagle męża. W związku z pandemią zdecydowali się oni opublikować fragmenty swojej książki, by pomóc ludziom radzić sobie w tych trudnych czasach. Jak przyznała Sandberg: „Wszyscy żyjemy teraz w opcji B”.

Przetłumaczyliśmy dla Was fragmenty tekstu i wywiadu z autorką, udostępnione na stronie Bussiness Insider:

„Teraz niektórzy ludzie cierpią o wiele bardziej niż inni. (…) Niektórzy ludzie martwią się o zdrowie, inni bardziej o sytuację ekonomiczną. Ale szczerze uważam, że nie ma ani jednej osoby, która nie żyłaby w jakiejś formie opcji B w tej chwili” – tłumaczy Sandebrg. „Zbiorowa psychika się zmienia. Pandemia stanowi okazję do nabrania zbiorowej rezyliencji.”
„Myślę, że to nas zmieni i mam nadzieję i chcę, aby zmieniło nas to na lepsze, abyśmy robili więcej. Dajemy więcej nieznajomym, dajemy więcej ludziom w naszym życiu i myślę, że to widzimy i to jest zbiorowa odporność i wytrzymałość.”- powiedziała.
„Kiedy życie rzuca nam nieoczekiwane wyzwanie, śmierć wokół i wszystko przez co teraz przechodzimy, to co robić? Odpowiedź brzmi: starajmy się budować odporność i wytrzymałość.”
Oto pięć ważnych rzeczy, o których należy pamiętać, jeśli odczuwasz teraz lęk i żałobę.

1. Wiedz, że to OK, nie czuć się teraz OK.
Jeżeli czujesz się teraz przytłoczony, poirytowany, nerwowy, zestresowany i smutny to mogą być oznaki żałoby nad utratą naszego regularnego życia. Pandemia pozbawiła nas iluzji, że jesteśmy niewrażliwi i nic nas nie dotknie. Przypomniała nam o kruchości zarówno samego życia jak i naszej śmiertelności. Nic dziwnego, że wiele osób czuje się teraz zdołowanych.

2. Zrozum co powstrzymuje Ciebie przed dostosowaniem się.
- To co powstrzymuje nas przed pójściem na przód to ciągłe przyjmowanie na siebie winy i odpowiedzialności np. za śmierć bliskiej osoby, wmawianie sobie, że mogliśmy zrobić coś więcej.
- Drugą sprawą, która utrzymuje nas w miejscu to jest przekonanie, że wstrząs jaki odczuliśmy na początku straty będzie trwał wiecznie. Poczucie, że wszystko się w nas rozbiło jest ważne, ale trzeba pamiętać, że nie będzie trwało wiecznie. Sandberg przyznała, że wciąż bardzo tęskni za swoim mężem ale nie czuje się już tak jak na początku.
- Kolejną koncepcją, które może powstrzymywać ludzi w żałobie przed ruszeniem do przodu, jest „wszechobecność”, idea, że wydarzenie straty wpływa na wszystkie dziedziny naszego życia. „Podczas tragedii, kiedy sprawy są o wiele gorsze niż zwykle, łatwo dać się złapać uczuciu, że wszystko jest okropne. Ale w rzeczywistości tak nie jest” - pisze Sandberg. „Narzędzia nadal działają. Wciąż mamy książki, gry planszowe i filmy, którymi można się cieszyć w domu. Nadal możemy kontaktować się z bliskimi przez telefon lub Internet”.

3. Mów jak najwięcej o tym co przechodzisz
Nie wszyscy chcą mówić o swoich uczuciach, ale "otwarcie się" pomaga. „Są przekonujące dowody, że opowiadanie o traumatycznych przeżyciach poprawia zdrowie fizyczne i psychiczne. Rozmowa na ten temat pomaga.”

4. Zacznij ćwiczyć samo-współczucie.
„Współczucie wynika z faktu, że nasze niedoskonałości są częścią bycia człowiekiem” - piszą Sandberg i Grant. Dbanie o siebie tak, jak o kogoś bliskiego lub przyjaciela, to świetny sposób na ćwiczenie samo-współczucia. Na przykład, czy osądzisz swojego przyjaciela za to, że walczy o to oby wstać rano z łóżka wypełniony żalem. Prawdopodobnie nie. Zrobisz wszystko, co w swojej mocy, aby się nimi opiekować i traktujesz go z życzliwością. Jeśli zastosujesz tę samą mentalność do siebie, piszą współautorzy, możesz zacząć uzdrawianie. Sandberg i Grant również zalecają prowadzenie dziennika. „Pisanie o traumatycznych zdarzeniach może zmniejszyć lęk i złość, podnieść stopnie, zmniejszyć nieobecności w pracy i wyciszyć złe emocje, gdy straciłeś pracę” - piszą.

5. Zrób kolejne kroki by być bardziej wdzięcznym
Zakrawa to na ironię - przejść przez życiową tragedię by być bardziej wdzięcznym. Ale tak niektóre teorie psychologiczne mówią, można wyjść wzmocnionym pozytywne po najtrudniejszej traumie. „Nie możemy zmienić tego, przez co przechodzi świat, ale możemy nauczyć się lekcji wdzięczności i uznania” powiedziała Sandberg.

Całość wywiadu i źródła cytatów w linku poniżej:
https://www.businessinsider.com/sheryl-sandberg-on-grief-re…

 

 

Drodzy Czytelnicy! Dokładamy wszelkich starań, aby nasza strona była Wam jak najbardziej pomocna. Pamiętajcie jednak, że każda życiowa sprawa, problem, zagadnienie jest wyjątkowe i indywidualne, może wymagać profesjonalnej pomocy.
Nasza strona nie jest poradnikiem, ani encyklopedią wiedzy.
Fundacja Nagle Sami, nasi współpracownicy i przyjaciele dokładają wszelkich profesjonalnych starań, ale ze względu na zawiłość większości spraw, nie mogą ponosić odpowiedzialności, za działania podejmowane przez Was na podstawie zawartych tu informacji.

© 2012 Fundacja Nagle Sami. Wszelkie prawa zastrzeżone.