2020

JAK RADZIĆ SOBIE Z ŻAŁOBĄ PODCZAS EPIDEMII?

Ciągle słyszymy o chorych i zmarłych. Na ulicach mijamy ludzi w maseczkach. Izolujemy się, robimy co możemy by się nie zarazić, a i tak nieustająco jesteśmy zestresowani. Ten czas jest trudny dla wielu. Ale dla osób w kryzysie takim jak np. żałoba jest to czas wyjątkowo wymagający. Kontakt z innym człowiekiem jest ograniczony (a tak niezwykle teraz potrzebny!). Nasze codzienne aktywności nie mogą być różnorodne, często musimy zostać w swoich czterech ścianach - to nie pozwala odbiec myślami od tematu straty, dostęp do „rozpraszaczy” jest ograniczony. W czasie pandemii trudno też planować przyszłość. A ciągła obecność tematu śmierci, a w potencjale możliwość doświadczenia kolejnych strat – może być wykańczająca.

Na stronach „Psychology Today” znaleźliśmy kilka rad, strategii autorstwa dr. Jasona Spendelowa na przetrwanie w czasie zarazy i poniżej tłumaczymy je dla Was:

- Przyjmij do świadomości fakt, że żałoba w tej chwili jest trudniejsza niż radzenie sobie ze stratą poza kryzysem zdrowotnym. Masz dodatkowe źródła stresu, z którymi musisz się zmagać, więc musisz ćwiczyć samo-współczucie. Mogą pojawić się pewne oznaki samokrytyki, które mogą przybrać formę takich myśli jak: „powinienem sobie już lepiej radzić na tym etapie” lub „nie udaje mi się trzymać w garści”. Jeżeli nie będziemy świadomi ogromu stresu pod jakim teraz żyjemy związanego z pandemią grozi nam obwinianie się za coś, co jest poza naszą kontrolą.

- Utrzymywanie kontaktu z innymi jest teraz bardzo ważne, jeśli cierpisz oraz izolujesz się społecznie. Często nie mamy ochoty rozmawiać z innymi po utracie bliskiej osoby. Jeśli nie masz na to ochoty i motywacji spróbuj zarezerwować czas na rozmowy telefoniczne i czaty wideo. Umów te rozmowy jak spotkania, które po prostu musisz odbyć. Umów się z ludźmi z wyprzedzeniem, aby zwiększyć prawdopodobieństwo ich wykonania.

- Funkcjonuj między: „utratą” i „odbudową”. Pomysł ten pochodzi z dwuprocesowego podejścia do żalu, które mówi, że ludzie po stracie funkcjonują wykonując działania związane ze stratą (np. oglądanie zdjęć zmarłego, płacz, rozmawianie o osobie, która odeszła), a zadaniami regenerującymi (np. planowaniem przyszłości, spędzanie czasu na hobby).

- Zminimalizuj czas spędzany na oglądaniu wiadomości. Ważne jest aby zdawać sobie sprawę z głównych komunikatów urzędników państwowych i służby zdrowia. Ale nie oglądaj ciągle wiadomości, jeśli zwiększa to poziom Twojego stresu.

Dr Jason Spendelow, autor tego tekstu opisuje jeszcze dwie metody. Zastrzega jednak, że mogą one nie wszystkim odpowiadać, jeżeli czujecie, że nie są dla Was, to ich nie stosujcie:

"Można pomyśleć o tym, jak ukochana zmarła osoba chciałaby, abyś reagował w tych okolicznościach. Można użyć tego ćwiczenia, aby wygenerować strategie radzenia sobie z kryzysem. Ewentualnie, jeśli mógłbyś porozmawiać z tą osobą za 10 lat, co chciałbyś powiedzieć o tym, jak sobie poradziłeś podczas pandemii?"

☎️Pamiętajcie też o możliwości kontaktu i wsparcia na naszym bezpłatnym Telefonie Wsparcia 800 108 108. (pon-pt 14.00-20.00), lub SKYPE, szukajcie wówczas: Fundacji Nagle Sami.

Jeżeli też chcecie zaplanować rozmowę terapeutyczną przez SKYPE, to przyjmujemy zapisy: info@naglesami.org.pl lub: http://naglesami.org.pl/rezerwacja.html

Drodzy Czytelnicy! Dokładamy wszelkich starań, aby nasza strona była Wam jak najbardziej pomocna. Pamiętajcie jednak, że każda życiowa sprawa, problem, zagadnienie jest wyjątkowe i indywidualne, może wymagać profesjonalnej pomocy.
Nasza strona nie jest poradnikiem, ani encyklopedią wiedzy.
Fundacja Nagle Sami, nasi współpracownicy i przyjaciele dokładają wszelkich profesjonalnych starań, ale ze względu na zawiłość większości spraw, nie mogą ponosić odpowiedzialności, za działania podejmowane przez Was na podstawie zawartych tu informacji.

© 2012 Fundacja Nagle Sami. Wszelkie prawa zastrzeżone.